Tips voor een beter relatiebeheer binnen je onderneming
Relatiebeheer is essentieel. Als onderneming hoef je je niet altijd alleen maar te richten op het aanspreken van nieuwe klanten. Op het moment dat je bestaande klanten aan je kunt binden, kan dat je veel meer opleveren. Maar hoe doe je dat? In dit artikel lees je daar meer over. We geven je enkele tips om je relatiebeheer te verbeteren.
1: Ga voor een CRM systeem
Wil je relatiebeheer verbeteren? Doe dat dan aan de hand van een CRM-systeem. CRM staat voor customer relationship management. Hier lees je alles over een CRM-systeem. Met een handig systeem maak je inzichtelijk hoe je relatiebeheer in elkaar zit. Het geeft weer wie betrokken zijn bij jouw onderneming. Dat kunnen klanten, relaties, leveranciers, prospects of zelfs je eigen collega’s zijn.
In het systeem worden alle persoonlijke gegevens op een centrale manier opgeslagen. Heb je specifieke informatie of contactgegevens van iemand nodig? Dan vraag je die met een paar muisklikken al op. Het is zelfs mogelijk om bedrijfsprocessen met de software te automatiseren. Denk aan het versturen van facturen of het vormen van dossiers. Het is maar net waar je naar op zoek bent.
2: Evalueren is key
Wil je relaties op een betere manier onderhouden? Vergeet dan niet te evalueren. Op het moment dat je een dienst of product hebt geleverd kan het geen kwaad te vragen naar de ervaringen. Heeft een relatie bijvoorbeeld nog vragen of aanmerkingen waar je iets van kunt leren? Dat is nuttige informatie om op te halen.
In het vervolg kun je daarmee aan de slag om je customer journey nog beter in te richten. De klant zelf vindt het fijn om gehoord te worden, waardoor je twee vliegen in één klap slaat en de relatie verbetert.
3: Schat behoeftes in
Afhankelijk van je product, dienst of service, kan je van te voren al weten dat een klant na verloop van tijd opnieuw behoefte heeft aan jouw oplossingen. In het kader van relatiebeheer kan je daarop inspelen. Neem contact op als er opnieuw interesse kan zijn. Zo ben je de concurrent voor en denk je goed met de andere partij mee. Terwijl je daar zelf ook van profiteert.